Van yinyoga tot stilteweken: mijn zen-wishlist

De hele dag door hou ik mij bewust en onbewust bezig met ‘zen’ op allerlei vlakken: ik voer bepaalde ademhalingstechnieken uit, mediteer tussen bepaalde activiteiten door en ben altijd op zoek naar rustgevende, inspirerende gedachtes. Maar mijn zenavontuur is nog láng niet afgelopen. Sterker nog: ik wil van alles op dat vlak. Hier mijn wishlist.

1. Cursus Jin Shin Jyutsu
Onlangs schreef ik over Jin Shin Jyutsu: helen met je handen. Deze oosterse geneeskundige stroming gaat ervan uit dat je lijf bestaat uit 26 energiesloten. Deze zorgen voor een goede doorstroom van energie. Zijn de sloten geblokkeerd, dan raakt je lijf uit balans, wat van invloed kan zijn op je fysieke en psychische gesteldheid. Door je handen op de energiesloten te leggen, kun je blokkades opheffen. Je heelt jezelf dus met je handen. Dit kun je doen zonder opleiding, want er bestaat geen goed of fout binnen deze stroming. Baat het niet, dan schaadt het niet. Zelf heb ik veel baat bij Jin Shin Jyutsu, maar ik zou er nog wat meer over willen leren én ik zou het ook graag bij anderen willen kunnen uitvoeren. Vooral voor dit laatste is het handig een opleiding te doen. En die is er! Het is alleen 800 euro voor een cursus van vijf dagen, dus ik spaar nog even verder…

2. Cursus mindfulness
Mindfulness is briljant. Als je het toepast, zul je leren steeds meer in het hier en nu te leven, wat je bevrijdt van kwellende gedachtes uit het verleden of over de toekomst. Omdat ik mindfulness beter aan anderen zou willen uitleggen en denk dat je altijd nieuwe dingen kunt leren, zou ik heel graag een cursus mindfulness willen volgen.

3. Stilteweken
Een coach die ik ken, gaat jaarlijks op een sessie ‘stilteweken’, zoals hij het zelf noemt. Drie weken lang sluit hij zich in een huis in het buitenland af van de buitenwereld. Hij spreekt niet, maar slaapt en mediteert vooral. Het doel? Luisteren naar jezelf. ‘The quiet scares me ‘cause it screams the truth’, zingt Pink in haar nummer Sober. Wie mediteert, omarmt die stilte juist, waardoor onderdrukte en diepgewortelde emoties en gedachtes naar boven komen. Stilteweken zijn dus eigenlijk een soort mentale detox. Ik zou ‘m graag aangaan.

4. Tien weken lang yinyoga op een yogaschool
Bij yoga blijk ik enorm veel baat te hebben. Ik doe het alleen te weinig. Dat wil ik veranderen, omdat ik er structureel rustig van word. Zeker yinyoga houdt me mentaal en fysiek in vorm. Om yoga meer in mijn leven te integreren, wil ik op een yogaschool tien weken lang één keer per week yogales gaan volgen. Momenteel voel ik me niet helemaal fit (er prijkt een mooie koortslip op mijn mond), maar zodra ik mij beter voel, schrijf ik me in bij de yogaschool voor een reeks yinyogalessen.

Wat staat er op jouw zen-wishlist?

2 gedachtes over “Van yinyoga tot stilteweken: mijn zen-wishlist

  1. Wat leuk dat we nu (soms?) kunnen reageren! Een cursus mindfulness lijkt me wel wat, en ook die stilteweken spreken me ergens wel aan. Al lijkt dat laatste me eerlijk gezegd best wel moeilijk!

    1. Ja, ik ben er een beetje mee aan het experimenteren, met die reacties achterlaten. :-)) Leuk dat je reageert! Die stilteweken lijken mij ook heftig, maar juist daarom ook wel goed. Wie weet, ooit!

Reacties zijn gesloten.