Helen met je handen: Jin Shin Jyutsu

Heb je weleens last van kwaaltjes, of ben je weleens uit balans? Je kunt er iets aan doen, en daarvoor heb je alleen jezelf nodig. De oplossing kan namelijk weleens in je handen liggen. Een stuk over Jin Shin Jyutsu, of: helen met je handen.

Noot vooraf: Jin Shin Jyutsu is géén vervanging van reguliere geneeskunde, eerder een aanvulling op. Raadpleeg altijd een arts als je klachten hebt die niet overgaan. Staak ook nooit zomaar een reguliere behandeling. Kortom: wees er zeker van dat je niets mankeert wat (ook) door medicijnen/een reguliere behandeling verholpen moet worden.

Jin Shin Jyutsu: wat is het?
Ooit las ik in de Happinez een artikel over Jin Shin Jyutsu: helen met je handen. Deze oosterse geneeskunst gaat ervan uit dat je handen dé instrumenten zijn om de energie in je lichaam te herstellen en weer in balans te brengen. Waar Jin Shin Jyutsu voor staat? Jin betekent ‘mens’, shin ‘schepper’ en jyutsu ‘kunst’. Hiermee kun je de hele term vertalen als ‘de kunst van de schepper via de mens’ (Happinez 2013-2). Volgens deze leer bestaat alles uit energie, dus ook jij. Energiepunten in ons lichaam zorgen voor de doorstroom van de energie door ons lijf. Stroomt die energie goed door, dan voel je je als het goed is vitaal en gezond. Soms raken de energiepunten alleen geblokkeerd, waardoor de energie niet vrij kan stromen. Hierdoor raak je uit balans, wat volgens deze oosterse leer lichamelijke en psychische klachten kan veroorzaken.

Helen met je handen
Om je energie weer vrij in je lichaam te laten stromen, zul je de energiepunten, die Energie Veiligheidssloten (VES) heten, moeten deblokkeren. Dit doe je met je handen en dat gebeurt heel simpel. Je plaatst je vingertoppen of je hand op het energieveiligheidsslot, wat we ook wel ‘greep’ noemen, en laat deze een tijdje op die plek liggen. ‘Een tijdje?’ Een greep uitvoeren kan vanaf vijf minuten, maar hoe langer, hoe beter. Zelf hou ik één greep twintig minuten aan. Je lichaam kent totaal 26 Energie Veiligheidssloten. Elk veiligheidsslot heeft een lichamelijke en geestelijke functie. Welk veiligheidsslot je ontsluit, hangt af van de klacht die je hebt.

Kan het kwaad?
Iedereen kan Jin Shin Jyutsu bij zichzelf uitvoeren. Het enige wat je hoeft te doen is, je hand of vingertoppen op de juiste plek leggen. Je hoeft niets te masseren, extra hard aan te duwen of te kneden. Daarnaast geldt: baat het niet, dan schaadt het niet. Wil je Jin Shin Jyutsu bij anderen uitvoeren, dan is het goed om hiervoor een cursus te doen. Let er ook op dat je geen behandelingen uitvoert bij anderen als je zelf uit balans bent.

Wat merk je?
De eerste keer dat ik Jin Shin Jyutsu beoefende, voelde ik nog niet zo veel. En dat kan ook. Vaak wordt het langzaam warm op de plek waar je je hand legt; je voelt dat er energie begint te stromen. De een merkt dit de eerste keer al, bij de ander duurt dit een paar weken. Zo ook bij mij. Nu merk ik vaak dat de plek waar ik mijn hand leg, warm wordt en soms wat gaat tintelen. Daarnaast merk ik dat de klacht die ik heb en waarvoor ik een greep doe, geleidelijk afneemt; het lijkt of hij ‘wegsmelt’. Op de lange termijn merk ik dat ik meer energie heb, mij lekkerder voel (meer in balans) en de klacht minder snel terugkomt. Wat je precies voelt, kan ook per greep verschillen. Er zijn bijvoorbeeld ook grepen waarbij (opgesloten) emoties naar boven komen.

Kennismaken met je handen
Elk energieknooppunt in je lijf heeft een lichamelijke functie en een geestelijk kenmerk. Het gaat te ver om deze hier allemaal te noemen, maar wil je met Jin Shin Jyutsu beginnen, dan kan dat heel makkelijk door je vingers een voor een vast te houden. Je vingers staan namelijk ook voor een lichaamsfunctie en een spiritueel kenmerk. Dit zijn zijn ze. (Klik hier als je wat visueler ingesteld bent.)

Duim
Lichamelijke functie: maag, milt en huid.
Geestelijk kenmerk: piekeren, je zorgen maken.

Wijsvinger
Lichamelijke functie: nieren, blaas en spieren.
Geestelijk kenmerk: angst, paniek.

Middelvinger
Lichamelijke functie: gal, lever en bloed.
Geestelijk kenmerk: woede.

Ringvinger
Lichamelijke functie: longen, dikke darm, slijmvliezen.
Geestelijk kenmerk: rouw, verdriet.

Pink
Lichamelijke functie: hart, dunne darm, botten.
Geestelijk kenmerk: doen alsof, overspoeld worden.

Handpalm
Lichamelijke functie: middenrif, navel.
Geestelijk kenmerk: algehele balans.

Heb je dus last van angst, dan kun je je wijsvinger vasthouden, wordt het je allemaal te veel, dan kun je naar je pink grijpen en ben je enorm gefrustreerd, dan kan het helpen je wijsvinger beet te pakken. Zelf hou ik een van mijn vingers bij een klacht zo’n 10 tot 20 minuten beet. Wil je je gezondheid en geest onderhouden, dan kun je ervoor kiezen dagelijks al je vingers beet te houden, waarbij je ongeveer 15 minuten per hand aanhoudt (dus 3 minuten per vinger).

Een paar oefeningen
Om af te sluiten, deel ik een paar van mijn favoriete oefeningen hier. Met iedere handeling (greep) ben ik ongeveer 10 à 20 minuten bezig, maar als het nodig is, langer, tot ik zo goed als klachtenvrij ben.

Hoofdpijn
Als ik erge hoofdpijn heb, hou ik mijn middelvinger vast. Daarna leg ik mijn handen om beide enkels heen. Vervolgens plaats ik mijn vingers net onder mijn jukbeen. Tot slot leg ik mijn ene hand in mijn nek en leg ik de andere op mijn voorhoofd (dit is ook een goede greep als je migraine hebt).

Misselijkheid
Wat mij enorm goed helpt bij misselijkheid, is mijn hand tussen mijn knieën leggen. Dat is eigenlijk het enige wat ik hoef te doen om mijn misselijkheid kwijt te raken. Als ik twintig minuutjes zo zit of lig, voel ik me vaak stukken lichter, of word ik zo kalm, dat ik lekker kan slapen.

Slapeloosheid
We hebben er allemaal weleens last van: slapeloosheid. Wat ik doe als ik niet kan slapen, is mijn wijsvinger vasthouden. Ook leg ik soms (daarna, of apart), mijn ene hand in mijn nek en mijn andere onder mijn stuitbeen. En tot slot leg ik vaak mijn hand op mijn rug, ter hoogte van mijn twaalfde rib. Ik word er enorm kalm van.

Gebrek aan energie
Mijn favoriete greep als ik wat lusteloos ben, is het plaatsen van mijn hand onder mijn jukbeen, mijn hand in mijn nek leggen en mijn hand op mijn rug plaatsen, wederom ter hoogte van mijn twaalfde rib.

Meer weten?
Wil je meer weten over Jin Shin Jyutsu? Zelf heb ik veel aan Praktijkboek Jin Shin Jyutsu van Ilse-Maria Fahrnow. Ook jinshinjyutsu.nl geeft goede informatie.

Een gedachte over “Helen met je handen: Jin Shin Jyutsu

Reacties zijn gesloten.